تغییر شیوه كتابت قرآن كریم به مصلحت جهان اسلام نیست
نوشته شده توسط : amatrack

'محمد بابایی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: اگر قرار باشد هر كشوری نگارش قرآن كریم را با این استدلال كه برای مردم قابل فهم و آسان تر است، تغییر دهد به هیچ وجه به صلاح نیست و موجب مخدوش شدن این گنجینه عظیم گذشتگان خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: كتابت قرآن كریم به روش رسم المصحف میراثی است كه از گذشتگان به دست ما رسیده از این رو پاس داشتن این میراث قدیمی امری ضروری است.

مدیر اجرایی و ارتباطات مركز طبع و نشر قرآن اظهار داشت: از آنجا كه اهل سنت به شدت نسبت به كتابت قرآن كریم به شیوه رسم المصحف حساسیت دارند اگر شیعیان بر خلاف این مساله قرآن را نگارش كنند خود را در معرض تهمت تحریف قرآن قرار داده اند.

وی افزود: این مركز به فرمان رهبر معظم انقلاب تاسیس شده و از سال 1374 تحقیقات گسترده ای را در خصوص كتابت قرآن كریم صورت داده كه تمامی این پژوهش ها با تاكید و تایید معظم له انجام شده است.

بابایی ادامه داد: پس از بررسی های لازم سرانجام سیاست های مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمینه كتابت قرآن كریم سال گذشته به تمامی سازمان ها و دستگاه های ذیربط ابلاغ شد كه البته سازمان ها نیز با این سیاست ها كاملا همراه بوده اند.

وی به استفتائات اتحادیه ناشران قرآنی سراسر كشور از مراجع عظام تقلید درمورد ابلاغ سیاست های این مركز و لزوم تبعیت از رسم المصحف در كتابت قرآن كریم اشاره كرد و گفت: این استفتائات مساله جدیدی نیست و چند سال پیش صورت گرفته است.

مدیر اجرایی و ارتباطات مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برخی مواردی كه از سوی اتحادیه ناشران قرآنی سراسر كشور از مراجع عظام تقلید در زمینه نحوه كتابت قرآن سوال شده یكی اینكه آیا رسم الخط قرآن امری توفیقی است و دیگر اینكه آیا كتابت قرآن به شیوه رسم الاملا جایز است؟

بابایی خاطرنشان كرد: مراجع عظام تقلید نیز در پاسخ به این سوالات فرمودند كه رسم الخط قرآن امری توفیقی نیست و دیگر اینكه قرآن را می توان به شیوه رسم الاملا نیز به نگارش در آورد.

وی افزود: بعد از این استفتائات، مسوولان مركز طبع و نشر قرآن در دیدار با مراجع عظام تقلید تمامی دلایل مبنی بر به كار نگرفتن رسم الاملا در نگارش قرآن را برای علما تشریح كردند كه البته مراجع عظام نیز اعلام كردند كه اگر كنار گذاشتن رسم المصحف در كتابت قرآن باعث طعن و افترا در جهان اسلام شود، نباید به آن پرداخته شود.

بابایی یادآورشد: اگر قرار است استفتائی از مراجع عظام تقلید صورت گیرد باید این كار توسط مركز طبع و نشر قرآن كه مسوول سیاستگذاری كتابت قرآن كریم است، انجام شود.

وی افزود:‌ اكنون كه با تاكید و تایید رهبر معظم انقلاب، مساله كتابت قرآن كریم به شیوه رسم المصحف قانونی شده مخالفت با آن در حقیقت به تشتت منتهی خواهد شد.

وی بیان داشت: برخی دستگاه ها لازم است به جای مخالفت با این قانون، با مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی همراهی كنند و ما نیز آمادگی داریم تا سیاست های مركز با كمترین هزینه اجرایی شود.

وی تاكید كرد: باید در نظر داشت كه دلیل تاكید مركز طبع و نشر قرآن مبنی بر نگارش قرآن به شیوه رسم المصحف، توفیقی بودن آن نیست بلكه به دلیل مصالح جهان اسلام لازم است كتابت كلمات یكسان باشد.

مدیر اجرایی و ارتباطات مركز طبع و نشر قرآن بیان داشت: همچنین با در نظر گرفتن برخی مسایل علمی و تخصصی اگر ما نیز رسم المصحف را در كتابت قرآن رعایت كنیم این امر موجب می شود قرآن های چاپ ایران اعتبار جهانی پیدا كند و از طرفی كتابت قرآن بر اساس رسم المصحف باعث می شود كه كلمات قرائت های مختلف را اصطلاحا تحمل كند.

فراهنگ 1883





:: برچسب‌ها: معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: